Zet je moeder in het zonnetje met een heerlijke biologisch groente ontbijt

Nog heel even dan is het weer zover, moederdag! Dan wil je natuurlijk altijd goed voor de dag komen. Maar elk jaar is  het weer een struggle hoe je dat het beste kan doen. Een cadeau of toch maar dat lekkere luchtje? Het kan allemaal…maar het leukste blijft toch wel om haar echt op een persoonlijke  manier te bedanken,

Wat dacht je van een zelfgemaakte ontbijtje of brunch. Net als vroeger. Maar dan niet meer met het  croissantje of kopje thee van weleer. Nee doe iets wat helemaal van deze tijd is, een biologisch ontbijt.  Het biologisch eten en het bewuste eten niet meer uit het straatbeeld weg te denken. En dat is te begrijpen want de ambacht en gezondheid  stralen van deze biologische producten af. Anno 2018 vinden we dit soort eigenschappen steeds belangrijker. Denk aan de ambacht om de producten biologisch te kweken, Maar ook de extra zorg om juist met deze verse natuurlijk producten op tafel te kunnen zetten.  En zijn dit niet precies de twee elementen die je aan de liefste vrouw van de wereld wilt geven?

Recepten die je kan maken met biologische producten

We hebben even wat lekkere nieuwe ideeën voor je bij elkaar gesprokkeld waarmee je straks een heerlijke  biologische brunch op tafel zet voor moeders. Wat dacht je van de volgende lekkernijen:

 

  • Groentechips
  • Sla wraps
  • Bloemkool pizza
  • Bloemkool als rijst
  • Groene smoothie

 

Loopt het water je al in de mond?  Heerlijk om te maken en je kunt de producten via de biologische supermarkt snel in huis halen.  Maar het kan zelfs nog makkelijker, wat dacht je van een kant en klare groentepakket die je online kan bestellen. Niet alleen bevatten deze pakketten een grote variatie aan groenten maar  tevens de recepten die je ermee kunt bereiden. Ideaal voor als je weinig tijd hebt om bijvoorbeeld de boodschappen te doen of om hele recepten uit te gaan zoeken.  

Wil je liever iets met fruit maken?

Je kan ook de heerlijkst hapjes maken met fruit. Denk bijvoorbeeld eens aan bananenbrood of flensjes met aardbeien. Snel en gemakkelijk te maken en heerlijk als tussendoortje.

Tot slot nog even een tip

Het duurt nog even voor het moederdag is natuurlijk. Maar om je leuke verrassing niet te laten mislukken nog even de volgende tips:  het betreffen allemaal verse producten die je niet te vroeg kan kopen of bestellen. Houd hier in de voorbereidingen rekening mee. Bedenk gewoon dat je aan het begin van de ‘moederdag week’ bepaalt of je voor de intensieve of makkelijke route gaat voor de ingrediënten En zorg vervolgens dat groenten of fruit in huis hebt 1 dag voor moederdag. Hierdoor weet je zeker dat je een vers maal gaat serveren,

Het zou jammer zijn als je door een verkeerde planning, het eten niet vers is of te laat.  Want dan bereik je precies het tegenovergestelde effect. Een teleurgestelde moeder…

Gezond eten begint hier

Wil je graag wat gezonder gaan eten? Maar heb je geen idee waar je moet beginnen? In dit artikel behandelen we de basis van gezond eten. Bekijk snel onze tips die je kunnen helpen nóg gezondere keuzes te maken.

De sleutel tot gezond eten

Eet de juiste hoeveelheid calorieën voor hoe actief je bent, zodat je de energie die je verbruikt in evenwicht brengt met de energie die je gebruikt. Als je te veel weet of drinkt, kom je op gewicht. Als je te weinig eet en drinkt, verlies je gewicht. Daarnaast is het belangrijk een breed scala aan voedingsmiddelen te eten, zodat je lichaam alle voedingsstoffen binnenkrijgt die het nodig heeft. Mannen hebben ongeveer 2500 calorieën per dag nodig en vrouwen ongeveer 2000.

5 tips

Hieronder vind je een aantal praktische tips die we verder in dit artikel toelichten.
1. Eet zetmeelrijke koolhydraten
2. Eet veel fruit en groente
3. Eet regelmatig vis
4. Eet minder zout
5. Sla het ontbijt niet over

1. Eet zetmeelrijke koolhydraten

Voorbeelden van zetmeelrijke koolhydraten zijn: aardappelen, brood, rijst, pasta en ontbijtgranen. Kies voor volkorenproducten. Ze bevatten meer vezels en kunnen je helpen langer vol te blijven.

2. Eet veel fruit en groente

Het is belangrijk 2 stukjes fruit en 2 ons groente per dag te eten.

3. Eet regelmatig vis

Vis is een goede bron van eiwitten en bevat veel vitamines en mineralen. Streef ernaar om minstens twee porties vis per week te eten, inclusief één portie vette vis. Vette vis bevat omega-3 vetten die kunnen helpen om hart- en vaatziekten te voorkomen. Vette vissoorten zijn:

  • Zalm
  • Makreel
  • Forel
  • Haring
  • Verse tonijn

    De volgende vissoorten zijn niet vet:

  • Schelvis
  • Schol
  • Coley
  • Kabeljauw
  • Tonijn in blik

4. Eet minder zout

Te veel zout eten kan je bloeddruk verhogen. Mensen met een hoge bloeddruk hebben meer kans op het ontwikkelen van hartaandoeningen of een beroerte. Zelfs wanneer je geen zout aan je eten toevoegt, kun je te veel zout binnenkrijgen. Ongeveer driekwart van het zout dat we eten is al verwerkt in het voedsel dat we kopen. Denk hierbij aan: ontbijtgranen, soepen, brood en sauzen.

5. Sla het ontbijt niet over

Sommige mensen slaan het ontbijt over omdat ze denken dat het hen zal helpen om af te vallen. Uit onderzoek blijkt zelfs dat mensen die regelmatig ontbijten minder snel overgewicht hebben. Ook is gebleken dat het ontbijt je concentratie ‘s ochtends verhoogt. Heb je geen zin om te koken? Bestel eenvoudig online een gezonde catering.