Gezond eten begint hier

Wil je graag wat gezonder gaan eten? Maar heb je geen idee waar je moet beginnen? In dit artikel behandelen we de basis van gezond eten. Bekijk snel onze tips die je kunnen helpen nóg gezondere keuzes te maken.

De sleutel tot gezond eten

Eet de juiste hoeveelheid calorieën voor hoe actief je bent, zodat je de energie die je verbruikt in evenwicht brengt met de energie die je gebruikt. Als je te veel weet of drinkt, kom je op gewicht. Als je te weinig eet en drinkt, verlies je gewicht. Daarnaast is het belangrijk een breed scala aan voedingsmiddelen te eten, zodat je lichaam alle voedingsstoffen binnenkrijgt die het nodig heeft. Mannen hebben ongeveer 2500 calorieën per dag nodig en vrouwen ongeveer 2000.

5 tips

Hieronder vind je een aantal praktische tips die we verder in dit artikel toelichten.
1. Eet zetmeelrijke koolhydraten
2. Eet veel fruit en groente
3. Eet regelmatig vis
4. Eet minder zout
5. Sla het ontbijt niet over

1. Eet zetmeelrijke koolhydraten

Voorbeelden van zetmeelrijke koolhydraten zijn: aardappelen, brood, rijst, pasta en ontbijtgranen. Kies voor volkorenproducten. Ze bevatten meer vezels en kunnen je helpen langer vol te blijven.

2. Eet veel fruit en groente

Het is belangrijk 2 stukjes fruit en 2 ons groente per dag te eten.

3. Eet regelmatig vis

Vis is een goede bron van eiwitten en bevat veel vitamines en mineralen. Streef ernaar om minstens twee porties vis per week te eten, inclusief één portie vette vis. Vette vis bevat omega-3 vetten die kunnen helpen om hart- en vaatziekten te voorkomen. Vette vissoorten zijn:

  • Zalm
  • Makreel
  • Forel
  • Haring
  • Verse tonijn

    De volgende vissoorten zijn niet vet:

  • Schelvis
  • Schol
  • Coley
  • Kabeljauw
  • Tonijn in blik

4. Eet minder zout

Te veel zout eten kan je bloeddruk verhogen. Mensen met een hoge bloeddruk hebben meer kans op het ontwikkelen van hartaandoeningen of een beroerte. Zelfs wanneer je geen zout aan je eten toevoegt, kun je te veel zout binnenkrijgen. Ongeveer driekwart van het zout dat we eten is al verwerkt in het voedsel dat we kopen. Denk hierbij aan: ontbijtgranen, soepen, brood en sauzen.

5. Sla het ontbijt niet over

Sommige mensen slaan het ontbijt over omdat ze denken dat het hen zal helpen om af te vallen. Uit onderzoek blijkt zelfs dat mensen die regelmatig ontbijten minder snel overgewicht hebben. Ook is gebleken dat het ontbijt je concentratie ‘s ochtends verhoogt. Heb je geen zin om te koken? Bestel eenvoudig online een gezonde catering.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *