Waarom biologisch?

Biologisch eten, wie doet dit tegenwoordig nog niet? Dit soort voedsel wordt de laatste jaren steeds populairder. Maar waarom kiest men steeds meer voor de biologische variant, terwijl dit vaak juist een stuk duurder is?
Biologisch is gezond
Eén van de grootste, of misschien wel de grootste reden, dat mensen voor biologisch kiezen is omdat het gezonder is dan de meeste alternatieve producten. Zo wordt bij het verbouwen van biologisch groente en fruit geen proceshulpstoffen gebruikt om bijvoorbeeld de structuur van een product te veranderen.

Is biologisch echt zo duurzaam?

Over de kwestie of biologisch echt zo duurzaam is, wordt al jarenlang gediscussieerd. Eén van de redenen voor deze eindeloze discussie is dat de term ‘duurzaam’ veel verschillende definities heeft.
IFOAM (de internationale organisatie voor biologisch voedsel) heeft het ideaal voor biologisch voedsel opgedeeld in vier principes:

  • Gezondheid, bio moet de gezondheid van plant, bodem, mens, dier en de aarde waarborgen.
  • Ecologie, bio moet meewerken aan aan de levende ecologische systemen en kringlopen.
  • Zorg, bio moet met voorzorg en verantwoordelijkheid worden beoefend.
  • Eerlijkheid, bio moet eerlijk zijn tegenover de gemeenschappelijke omgeving en de ontwikkelingsmogelijkheden.

Biologisch vs niet biologisch

Uit onderzoeken die de voedingswaarde van biologische en niet-biologische producten met elkaar vergeleken zijn verschillende resultaten gekomen. Het ene onderzoek zegt dat biologische producten wel gezonder zijn terwijl in tegenstelling tot dit uit blijkt uit alternatieve onderzoeken dat er eigenlijk helemaal geen verschil is.
Dit heeft waarschijnlijk te maken met de natuurlijke variatie die bij de voedselbehandeling en het productieproces voorkomt. Maar, het is wel bewezen dat biologische producten meer voedingsstoffen bevatten.
Het gaat hier om antioxidanten en bepaalde micronutriënten, zoals zink, ijzer of vitamine C.

bron: https://www.ahealthylife.nl/biologisch-vs-niet-biologisch-voedsel-wat-is-het-verschil-en-is-het-gezonder/

Waarom een personal trainer?

Je wilt graag afvallen, conditie opbouwen, spiermassa kweken, of gewoon gezonder leven. Je hebt de sportschool de laatste tijd meer geskipt dan bezocht en het wil allemaal maar niet goed lukken. Herken jij jezelf hier in? Dan is een personal trainer misschien wel voor jou weggelegd.
Een personal trainer zal je individueel begeleiden tijdens het trainen om jou gestelde doelen te behalen.

Personal trainer versus diëtist

Een personal trainer en een diëtist worden vaak samen in hetzelfde rijtje genoemd. Terwijl dit eigenlijk toch twee erg verschillende beroepen zijn. Een personal trainer kan je helpen bij het trainen van je lichaam in bijvoorbeeld een sportschool, maar een diëtist ga je daar waarschijnlijk niet vinden.
Een diëtist kan je helpen door een persoonlijk voedingsadvies of dieet op te stellen, een personal trainer doet dit op het gebied van training. Dus eigenlijk is een diëtist een personal trainer op het gebied van voeding.

Wat doet een personal trainer

Een personal trainer begeleid mensen persoonlijk op het gebied van training, voeding, rust en op mentaal gebied.
Een goede personal trainer doet het volgende:

  • Er komt eerst een startgesprek waar je doelen worden bepaald
  • Er komen verschillende instructies op het gebied van training, voeding en rust
  • Je wordt gemeten, gewogen en je vetpercentage wordt bepaald
  • Je krijgt een persoonlijk trainingsschema en voedingsschema
  • De personal trainer traint samen met je afhankelijk van je doel en het pakket wat je neemt variërend van één tot soms zelfs vier keer in de week
  • Je wordt geleerd hoe je de juiste houding aan houdt tijdens de oefeningen.
  • Je krijgt tevens ook uitleg over de verschillende spiergroepen en hoe je deze het beste kan trainen
  • Ook de rust die je moet nemen is erg belangrijk, hier zal de personal trainer ook een aantal dingen over uitleggen
  • De personal trainer zal je op mentaal gebied ook zo gemotiveerd mogelijk proberen te houden

Personal trainer trend

Het gebruik maken van een personal trainer wordt door de jaren heen steeds populairder. De geruchten over dat dit alleen geschikt is voor de rijken beginnen te vervagen en het aanbod aan personal trainers groeit enorm.
De reden voor deze stijging in populariteit is moeilijk vast te stellen, omdat er geen opvallend grote jaarlijkse groei is in het aantal sportschool abonnementen in Nederland.
Wel wordt er een verband gelegd tussen de groeiende vraag voor personal trainers en tv-programma’s zoals I used to be fat en Obese. In deze programma’s worden te dikke mensen succesvol begeleid naar hun doen met behulp van personal trainers. Dit blijkt jongeren erg aan te spreken waardoor zij sneller naar een personal trainer zouden neigen.

Wat is nou gezond?

Wat voor eten is nou echt gezond? Hierover zijn eindeloze discussies gevoerd. De een zegt dat je het beste alleen maar oerproducten kan eten (het Paleo dieet) terwijl we het de kleine kinderen op de basisschool leren dat de schijf van vijf het optimale dieet is.
Maar welk dieet is nou echt de gezondste voedingswijze?

Verschillende diëten

Je hebt vast wel eens op het internet gekeken om te kijken wat nou het beste dieet is om op een verstandige en gezonde manier af te vallen. Mocht je dit wel eens opgezocht hebben, dan is je vast ook wel opgevallen dat er talloze diëten zijn die ontzettend van elkaar verschillen.
Zo heb je bijvoorbeeld het koolhydraatarme dieet waar je ook weer een variant van hebt waarbij je helemaal geen koolhydraten mag eten. Verder heb je ook nog het vegetarische dieet, het veganistische dieet, het eiwitdieet en nog véél meer.

Wat hebben we nodig?

Er zijn zo’n 50 voedingsstoffen bekend die nodig zijn voor alle levensprocessen: eiwitten, vetten, koolhydraten en een groot aantal vitamines en mineralen. Al deze voedingsstoffen spelen een essentiële rol bij functies die je nodig hebt om te kunnen leven.
Het lichaam kan zulke stoffen zelf niet of niet genoeg aanmaken waardoor het ontzettend belangrijk is deze voedingsstoffen binnen te krijgen.

Een gezond tussendoortje?

Gezond en ongezond eten is tegenwoordig moeilijk uit elkaar te houden. Vaak wordt er van bepaalde producten gedacht dat ze heel gezond zijn maar ondertussen zitten ze bomvol ongezonde toevoegingen. Neem bijvoorbeeld Sultana’s of andere ‘gezonde tussendoortjes’. In dit zogenaamd verantwoordelijk tussendoortje zit meer dan 30% suiker en is dus eigenlijk gewoon heel ongezond.
Ook bij fruitdrankjes gaan mensen vaak de mist in. Dit waarschijnlijk omdat het allemaal gezond lijkt omdat het van fruit wordt gemaakt. Maar ondertussen zit hier ook nog steeds heel veel suiker in.
Dus check altijd eerst wat er nou daadwerkelijk in je eten zit voor dat je het koopt.
In plaats van een sultana biscuit kan je dus gewoon veel beter een ouderwetse volkoren boterham of bakje yoghurt met fruit nemen.

Gezond slank met Paleo dieet

Ben je op zoek naar een leuke en gezonde manier om gewicht te verliezen? Ontdek het Paleo dieet. Met dit dieet kan je op een gezonde manier kilo’s verliezen.
Bij het Paleo dieet, eet je alleen maar producten die de jagers en verzamelaars ook aten vroeger. Denk hierbij aan vlees, vis, eieren, groenten, fruit en af en toe wat noten en zaden.

Gratis Paleo recepten

Wil jij graag beginnen aan het Paleo dieet, maar heb je geen flauw idee hoe deze gerechten nou eigenlijk in elkaar zitten of wat je nu kan maken als lunch? Gelukkig zijn er meer dan genoeg leuke en lekkere Paleo recepten op het internet te vinden. Van ontbijt met ei en spek tot aan en luxe Paleo kip pad thai uit de Crock-Pot. Verdiep je eens in de vele mogelijkheden en sla snel aan het kokkerellen.

Hoe is Paleo ontstaan?

Het Paleo dieet, ook wel jager-verzamelaar dieet wordt genoemd, is gebaseerd op hetgeen wat onze voorouders aten in een periode van 2,5 miljoen tot 10.000 jaar geleden.
Het Paleo dieet bestaat vooral uit vis, vlees van grazers, fruit, groenten en noten. Het bevat geen granen, peulvruchten, zuivel, geraffineerde suiker of verwerkte oliën. Er wordt gedacht dat men sinds de landbouwrevolutie genetisch niet veel is veranderd en dat het ideale dieet dus lijkt op die van onze voorouders.

Paleo dieet is een levensstijl

Voor sommigen is het Paleo dieet niet alleen maar een dieet, maar echt een levensstijl. Mensen met een Paleo lifestyle houden zich strikt aan de voedingsprincipes van het Paleo dieet. Dit betekent dat eigenlijk alleen de volgende dingen worden gegeten: vlees van dieren die vrij in de natuur rondlopen, vis (die niet uit grote kweekvijvers komt), insecten, noten, groenten, eieren, fruit en soms wat honing.
Deze mensen zullen ook niet snel van dit dieet afwijken, omdat ze er van overtuigd zijn dat dit hun lichaam gezond zal houden.