De gezondheidsrisico’s van rioollucht

Het is niet alleen smerig, maar ook slecht voor je gezondheid. Een verstopt riool of een lekkage van een rioolbuis kan een vieze rioollucht in huis veroorzaken. Het is aan te raden om het probleem zo snel mogelijk op te lossen. Omdat het je leefgenot flink verlaagt. En vooral omdat gassen, vocht en micro-organismen uit het riool vervelende gezondheidsklachten kunnen veroorzaken.

Waarom is rioollucht een gezondheidsrisico?
Een probleem met de riolering kan ertoe leiden dat gevaarlijke gassen en ziekteverwekkende micro-organismen het huis binnenkomen. Dat kan acuut of op langere termijn ernstige problemen voor de menselijke gezondheid opleveren. Het is niet voor niets dan we afval(water) via een gesloten rioolstelsel zo snel mogelijk het huis proberen uit te werken. Vroeger, in de tijd zonder betrouwbare riolering, werden miljoenen mensen ziek door de afvalstoffen die zich in hun woonomgeving ophoopten!

Dit zijn de belangrijkste risico’s van een verstopt of kapot rioleringssysteem.

*Waterstofsulfide of rotte-eierengas (H2S) stinkt enorm, maar is bovendien ook giftig. Een hoge concentratie van H2S in huis kan ernstige ademproblemen veroorzaken. De slijmvliezen worden sterk geïrriteerd. Als dit gas zich voldoende kan ophopen, kan je sneller gaan ademhalen, vocht in de longen krijgen, permanente oogschade oplopen en zelfs bewusteloos raken. Dat is zeer gevaarlijk – want jaarlijks overlijden mensen op plekken waar H2S voorkomt. Vooral gierkelders zijn hierom berucht. Extra riskant is het dat er weinig verschil is tussen een vrij ongevaarlijke en een dodelijke concentratie H2S.

*Methaan (CH4) of moerasgas zorgt voor een algemeen gevoel van malaise: je wordt misselijk, krijgt hoofdpijn, voelt je zwak en wordt duizelig. Ook voor methaan geldt dat het in hoge concentraties kan zorgen voor flauwvallen, bewusteloosheid en overlijden. Het gas is bovendien niet zo duidelijk te ruiken als waterstofsulfide.

*Bacteriën. Deze micro-organismen vermenigvuldigen zich snel in afval en afvalwater. Als ze het huis binnenkomen, kan dat allerhande risico’s opleveren. Bacteriën uit het riool kunnen gevaarlijke infecties veroorzaken als ze het lichaam binnenkomen. In contact met voedsel kan er voedselvergiftiging optreden. En menselijke pathogenen (ziekteverwekkers) kunnen je besmetten met een brede reeks ziektes.

*Schimmels. Schimmels uit het riool kunnen je ziek maken. Hun microscopische sporen zweven binnenshuis door de lucht. In ons lichaam veroorzaken ademklachten zoals astma of schimmelinfecties van de huid en slijmvliezen. Op andere plekken kunnen ze uitgroeien tot schimmelkolonies, die elke dag miljoenen sporen de lucht in sturen.

Hoe ontstaat een rioollucht in huis?
De zware, weeïge rottingsgeur uit een kapot riool is onmiskenbaar – als je hem één keer hebt geroken, blijf hij letterlijk in je geheugen hangen. Er is bijna geen andere mogelijke oorzaak dan het riool. Het kan lastiger worden om er achter te komen waar de stank precies vandaan komt. Je kan letterlijk je neus moeten gebruiken om de stank te achterhalen.

Dit zijn een paar van de meest voorkomende bronnen van ellende:

*Lekkage. Een lekkage in de WC, de badkamer of de keuken kan optreden als een afvoerbuis binnen je huis scheurt, breekt of doorroest. Of als twee buizen niet (meer) goed op elkaar aansluiten.

*Problemen met de zwanenhals. De zwanenhals of sifon van leidingen dient vol te staan met water, waardoor rioolstank het huis niet kan binnenkomen. Een gebarsten, verstopte of opgedroogde sifon voert zijn taak niet langer uit.

*Verstopte afvoerbuizen. Bij een blokkade in de afvoerbuis wordt afval(water) niet meer afgevoerd, waardoor de stank zich binnenshuis opbouwt. Een loodgieter in Groningen kan dit probleem gelukkig verhelpen.

*Verstopt riool. Dit is een groot probleem – de rioolleidingen buitenshuis zijn verstopt of beschadigd, en voeren het afval niet meer (goed) af, waardoor het blijft staan en rot. Als het riool verstopt is, hebben je buren meestal ook klachten en kunnen jullie samen een oplossing zoeken.

Reizen in het openbaar vervoer? Dan moet je een mondkapje op

Sinds 1 juni 2020 is het door de overheid verplicht gesteld dat iedereen die met het openbaar vervoer reist een mondkapje op moet. Dat is om goede redenen, want ook al is afstand houden op andere plekken wel gemakkelijk, in het openbaar vervoer is dat nagenoeg onmogelijk. Tegelijkertijd moet het gebruik van het openbaar vervoer worden aangemoedigd, want dat is nog altijd een veel milieuvriendelijkere optie dan zelf de auto pakken. Wil jij ook met het openbaar vervoer reizen, dan heb je dus mondkapjes nodig.

Een niet-medisch mondkapje is voldoende

Voor het openbaar vervoer zijn niet-medische mondkapjes verplicht gesteld. De overheid wil er zo zorg voor dragen dat er geen tekort ontstaat aan medische mondkapjes voor mensen die deze dagelijks nodig hebben. Een niet-medisch mondkapje biedt voldoende bescherming, zo lang iedereen ze op heeft. En dat is in het openbaar vervoer dus zo. Deze mondkapjes kunnen jou niet beschermen tegen besmetting, maar hebben als functie dat je het virus niet kunt overdragen. Heeft iedereen zo’n mondkapje op, dan bescherm je elkaar.

Waar koop je niet-medische mondkapjes?

De mondkapjes die in het openbaar vervoer zijn toegestaan zijn gemakkelijk te krijgen. Ze worden verkocht op het station, bij drogisterijen en online. Het is goed om even te kijken naar de kwaliteit van de kapjes. Ook al hoeven ze niet medisch te zijn en betekent dat dat er geen keurmerken of certificeringen zijn die moeten worden uitgedeeld, kwaliteit is wel belangrijk. Je mondkapje moet goed zitten, je neus, mond en kin bedekken en comfortabel zijn. 

Verschillende soorten mondkapjes

Er zijn twee soorten mondkapjes om uit te kiezen, namelijk stoffen kapjes en wegwerp kapjes. De stoffen mondkapjes kun je wassen en opnieuw gebruiken terwijl de wegwerp kapjes na elk gebruik bij het restafval moeten worden gedaan. In beide gevallen doe je ze maar één keer op. De stoffen mondkapjes neem je in een luchtdicht zakje mee naar huis. Daar was je ze op 60 graden en zonder wasverzachter.  De schone kapjes berg je op in een ander luchtdicht zakje, klaar voor een volgend gebruik.

Zelf een mondkapje maken

Het is ook toegestaan om in plaats van mondkapjes kopen er zelf een te maken. Dat doe je dan het beste met katoen, zoals een oud T-shirt of een zakdoek. De instructies zijn niet moeilijk om te vinden en iedereen die een klein beetje handig is met naald en draad kan deze opvolgen. Een zelfgemaakt mondkapje kan ook gewassen worden en opnieuw worden gebruikt.

Welk mondkapje is het beste voor jou?

Als je niet regelmatig met het openbaar vervoer reist, dan zijn wegwerp mondkapjes mogelijk het beste idee. Koop een pak met 10 of 20 en je hebt er een paar op voorraad. Ga je een aantal dagen per week met het openbaar vervoer naar je werk, dan is het handig om de stoffen mondkapjes te gebruiken of ze zelf te maken. Iemand die dagelijks naar- en van het werk reist met de bus of de trein, heeft wekelijks 10 exemplaren nodig.

5 fitness tips voor meer spiermassa

Ben jij lekker fanatiek aan het sporten, maar blijven de resultaten uit? Heel vervelend natuurlijk dat jouw inspanningen niet leiden tot meer spieren en kracht. Maar hoe kun je nu wel het maximale uit je workouts halen? In deze blog geef ik je 5 fitness tips voor meer spiermassa! 

Supercompensatie voor spieropbouw

Voor ik je een aantal handige tips ga geven, is het belangrijk om te weten wanneer je spiermassa gaat opbouwen. Hierbij komt het trainingsprincipe genaamd supercompensatie om de hoek kijken.

Supercompensatie is een fysiologisch proces dat voor het eerst werd beschreven in 1949. Het beschrijft een reactie van het lichaam op fysieke training. Het woord supercompensatie bestaat uit 2 delen; super en compensatie. Compensatie staat voor het aanvullen van een tekort.

Het Latijnse woord super staat voor omhoog, boven of daarboven. Kijken we naar de trainingsleer dan betekent supercompensatie dat hoe beter je jouw lichaam belast, des te meer energie je in rust terugwint. Dit fysiologische principe stelt je in staat om beter te presteren.

Fitness tips voor meer spiermassa

Welke praktische tips kun jij toepassen om supercompensatie te bereiken? 

1. Train met een fitnessschema

Routine en structuur zijn belangrijk bij het spiermassa opbouwen. Even lekker naar de sportschool gaan en een rondje langs de apparaten gaat weinig effect hebben. Stel een doordacht plan samen, afgestemd op jouw lichaam en fysieke mogelijkheden. 

Een schema geeft je een goede leidraad en zorgt ervoor dat je weet wat je moet doen. Dit werkt vaak motiverend. Train je zonder schema en houd je je progressie niet bij? Dan is de kans groter dat je minder vooruitgang boekt.

2. Compound oefeningen als basis

Wanneer je meer kracht en spieren wil opbouwen is het belangrijk om de juiste oefeningen te kiezen. Compound oefeningen zijn hier bij uitstek geschikt voor. Deze fitness oefeningen hebben bewegingen die over meerdere gewrichten scharnieren. Hierdoor train je meerdere spieren tegelijk en vergen ze veel kracht en energie. 

Uiteraard kun je dit afwisselen met isolatie oefeningen, waarmee je slechts 1 spier traint. Maar de basis van je training moet bestaan uit compound oefeningen. Voorbeeld compound oefeningen zijn: Squat, Bench Press en Deadlift.

3. Eet meer calorieën dan je lichaam verbruikt

Tijdens het sporten maak je kleine beschadigingen in je spiervezels. Als er supercompensatie ontstaat gaat je lichaam deze beschadigingen herstellen, en je spieren sterker maken. Zo wil je lichaam spierschade in de toekomst voorkomen. Hier heb je echter veel voedingsstoffen voor nodig. 

Je kunt je caloriebehoefte berekenen en hier elke dag zo’n 300 tot 500 kcal boven gaan zitten. Let daarbij ook op de verdeling tussen eiwitten, koolhydraten en vetten om de spieropbouw te maximaliseren. Nu zal je lichaam het surplus aan voedingsstoffen gebruiken om je spieren sterker te maken. 

4. Neem voldoende rust

Trainen, trainen en nog eens trainen. Dat is goed om meer spieren te bouwen toch? Nee, je lichaam herstelt je spieren namelijk tijdens rustmomenten. Zorg dus zeker voor voldoende rust om je spieren volledig te laten herstellen. Train niet elke dag dezelfde spiergroepen en plan ook rustdagen in. 

Je nachtrust is het belangrijkste moment voor spierherstel. Ga op tijd naar bed en slaap minimaal 7 – 8 uur per nacht. Door je lichaam genoeg rust en ontspanning te bieden verklein je de kans op overtraining. Als je overtraint raakt nemen je prestaties namelijk af én is spiermassa opbouwen een utopie. 

5. Eet voldoende eiwitten

Om spiermassa op te bouwen is het belangrijk dat je genoeg calorieën binnenkrijgt elke dag. De verdeling tussen eiwitten, koolhydraten en vetten speelt echter ook een rol. De aminozuren uit eiwitten zijn belangrijk voor de aanmaak en bescherming van spierweefsel. Zorg dus dat je genoeg proteïnen eet. 

Een goede richtlijn voor krachtsporters is ongeveer 2 tot 2,4 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht. Iemand van 85 kilogram heeft dus zo’n 170 tot 204 gram eiwit per dag nodig. Deze eiwitten haal je uit voedingsmiddelen als kwark, eieren, vis, vlees, noten en peulvruchten. Ter aanvulling kun je natuurlijk ook kiezen voor een goede eiwitshake

Met deze 5 fitness tips voor meer spiermassa kun je jouw progressie in de gym verbeteren. Ga goed voorbereid aan de slag en bereik jouw sportieve doelen!